onsdag den 27. juni 2012

Ris og bønner

Ris og bønner er basiskost for en stor del af jordens befolkning - og også for mig siden igår aftes.
Jeg forsøger at følge de kostråd, der anbefales efter en tarmskylning, hvor kroppen langsomt tilvendes mad, der er mere krævende at fordøje - en del af grundkosten er ris, bønner, linser, pasta og ikke mindst kogte eller dampede grøntsager.

Igår aftes lavede jeg en stor portion brune ris kogt i bouillon og blandede med grønne ærter, hvide bønner (fra dåse) og strimlet hjertesalat. Det var mildt og rart at spise - det smagte dejligt, men når man kommer fra kostvaner, der ville have parret sådan en ret med et stykke kød eller fisk, revet grana og en masse krydderier, brunede løg og hvidløg - ja, så var den nok ret kedelig.

Ikke desdo mindre tog jeg kolde rester med på madpakken idag og spiste til frokost.

Jeg burde ikke drikke kaffe eller mælkeprodukter - men har taget en kop cafe latte og tager nok endnu en i eftermiddag; målet er ikke at være alt for restriktiv (det kan jeg mentalt ikke holde til...cold turkey er ikke min stil), men at give min krop en pause, så den ikke hele tiden presses til at være højproduktiv i sin forbrænding.

Jeg tror, der er noget sandhed i 'Kernesund' konceptet i betragtningerne om kroppens inflammationer og stress
"- At respektere kroppen er efter min ydmyge mening at behandle den blidt. Og skåne kroppen for stress, sult og fremmedlegemer i form af light-produkter, tilsætningsstoffer, raffinerede produkter, kalorietælling og fedtfattig kost".

Så jeg håber, at bønnerne, risene og de kogte grøntsager kan opveje cafe latten, indtil jeg er klar til at skippe den.
Og så håber jeg, at min hjerne langsomt vender sig til at tænke blid mad, så det ender med at blive lige så spændende, lækkert og smagsrigt som den agressive mad jeg hidtil har lavet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar