mandag den 23. juli 2012

Eftermiddagssulten klares til morgenmad

Nu, hvor jeg er begyndt at have mere opmærksomhed omkring den mad jeg spiser, det jeg drikker og den oplevelse jeg får i kroppen, kan jeg mærke, at jeg skal lave nogle ændringer, hvis jeg vil have det godt hele dagen.

Som regel bliver jeg sulten hen på eftermiddagen ved 16-tiden – og desværre er det tit en sult, der ikke er let at stille tilfreds.
Selvom jeg tager mig noget at spise; jeg starter gerne sundt ud med at spise et stykke knækbrød eller to og måske et stykke frugt; gnaver en del af sulten stadig. Kroppen er ikke tilfredsstillet, selvom maven, hvis jeg skal være ærlig, føles fuld.
Så er det jeg kommer til at snacke noget der er mindre sundt. Et stykke ost eller rester fra aftensmaden dagen før. Jeg ender med at proppe mig så jeg faktisk ikke er sulten til at spise aftensmad før kl 20.

Det er irriterende og får mig til at føle, at jeg ikke er i god kontakt med min krops behov og at jeg modarbejder det gode arbejde, jeg ellers gør, for at være sund og blive slank.

Jeg har overvejet, at mit morgenmåltid faktisk er skyld i at jeg er eftermiddagssulten.
Jeg elsker mit morgenritual med friskpresset saft – i morges var det et stykke ananas, en halv rød peberfrugt, en halv agurk, 3 gulerødder, et stykke ingefær og en rød grapefrugt. Jeg elsker at drikke – jeg indtager utroligt meget væske og væskeformen er nok min favoritmåde at indtage føde på (det er der nok nogle underliggende psykologiske årsager til) og saften får mig til at føle mig styrket, forfrisket og fuld af energi. Den vil jeg ikke undvære.

Men det er formentlig ikke nok og giver bagslag om eftermiddagen – jeg tror mit blodsukker falder og kroppen sender signal om det, ved at give mig lyst til usunde sager, og masser af dem.

Jeg vil nu eksperimentere lidt med den årsag-virkning og se, om jeg kan udradere den eftermiddagsfølelse, jeg ikke bryder mig om. Jeg har det fint med at skulle spise et eftermiddagsmåltid – men jeg vil gerne tilfredsstilles af det.

Jeg bryder mig meget lidt om grød; konsistensen synes jeg er lidt ubehagelig og så smager det lidt af vådt pap (eller som vådt pap lugter...jeg ved faktisk ikke, hvordan vådt pap smager...tørt pap er naturligvis en anden sag; det er lækkert). Men hvad nu med stegt grød?
I forgårs lavede jeg en omgang havregrød med lidt rugflager i og ganske lidt salt; da det var kølet lidt ned, stegte jeg små klatkager på en pande i halvt olivenolie, halvt smør og spiste de små sprøde kager med en hjemmesyltet pære. Lækkert.
Men det var weekend og spisetiderne var, som de nu er hjemme hos os, foranderlige – så jeg ved ikke, om det havde den effekt jeg forventede i forhold til eftermiddagssulten.

Igår aftes satte jeg 1 dl blandede gryn (finvalsede havregryn, grovvalsede ruggryn og hele speltkerner) og 10 grofthakkede mandler i blød i vand, så det dækkede (og lidt til).
Der stod det hele natten og i morges kogte jeg det med lidt salt og stegte igen små klatkager af den stivnede grød. Jeg spiste én med det samme og tog 3 med på arbejde. 2 spiste jeg her til formiddag med et halvt æble i store tern – og én gemmer jeg til min eftermiddagssnack, hvis jeg bliver sulten.

Det bedste er, at klatkagerne smager fremragende; jeg får alle fordelene ved den lune grød; fibre, mæthed, vitaminer og mineraler - og så glæder jeg mig til at variere den; prøve andre gryn, tilsætte friskmalede hørfrø, tilsætte stjerneanis eller en kanelstang, prøve vintergrød med appelsinskal og nelliker – eller tørret frugt, blande hele kerner og valsede; kun fantasien sætter grænser.

Udfordringen er nok tiden; men jeg synes det har fungeret her til morgen (en arbejdsdag, hvor jeg skulle ud af døren).
Da jeg havde været i bad tændte jeg for gryden og på 5 minutter var grøden klar. Mens den satte sig og stivnede let lavede jeg min morgensaft, mens jeg drak den og vaskede juicepresseren af stegte jeg klatkagerne. Jeg spiste den ene mens jeg pakkede min madpakke – og resten kom med i madpakken i en bøtte for sig. Alt i alt tog det 20 minutter at lave morgenmad og madpakke, spise og vaske op. Det er ok for mig (det tager mig 10 minutter, hvis jeg bare laver saft).

Den virkelige test kommer i eftermiddag - gad vist om den sidste klatkage kan tilfredsstille mig?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar