onsdag den 11. juli 2012

Frustration

Helt ærligt – man forventer jo, at al den gode yoga giver resultater; jeg havde ihvertfald ikke ventet, at en nerveinfiltration, der tog sin begyndelse igår aftes, var værre imorges. Her til formiddag er smerten ikke aftaget på trods af, at jeg har justeret siddestilling, lavet skulderøvelser og forsøger at slappe af og trække vejret dybt.

Øv.

Men, hvis jeg skal se konstruktivt på det, så er yogaen formentlig skyld i smerterne – inddirekte.
I årevis har min krop været anspændt og jeg har af flere omgange haft så smertefulde nerveinfiltrationer, at jeg har været nødt til at gå til kiropraktor...mange gange. Det er typisk nerverne i lysken, mellem skulderbladene og i nakken helt oppe under kraniet.
Efter jeg er begyndt at dyrke yoga er kroppen langsomt blevet afspændt og det har formentlig overrasket den krop, der stadig er vant til at skulle kompensere, holde musklerne så spændte, at de spontane nervesmerter ikke opstår. 
Den frihed jeg føler, som følge af yoga, betyder formentlig også, at jeg ikke er så påpasselig med min krop. Jeg tror simpelthen jeg er superwoman og at jeg kan byde kroppen hvad som helst.

Konklusionen må være den, at yoga ikke blot er for kroppen og ikke blot er mens jeg laver asanas – men, at yoga også skal være integreret i min dag (og nat) i form af respekt for kroppen, accept af kroppen, betænksomhed overfor kroppen og nærvær.

Helt konkret skal jeg se på min siddestilling, min ståstilling, min gåstilling og mærke efter om kroppen faktisk har det godt – og hvis den ikke har så modificere, indtil den er i balance.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar