mandag den 9. juli 2012

Hjemmepraksis

Jeg har altid været en smule bekymret for at prøve yoga derhjemme; uden spejl, i en uvant setting uden med-yogier og ikke mindst uden instruktør og den musik, instruktøren har valgt til at understøtte min yogapraksis. Bekymringen for ikke at kunne se om jeg lavede mine asanas korrekt og uden en instruktør til at guide mig på rette vej, en stemme der husker mig på mit åndedræt og får mig til at holde ud fordi der er en skønhed i at tage 2 åndedrag til inden jeg skifter stilling.  Idag prøvede jeg - næsten. Jeg fandt en youtube-instruktør og en halvtimes yoga for begyndere. Tanken var at jeg var sikker på at kunne alle stillingerne og på den måde kunne fokusere på mit åndedræt og på at gå ind i stillingerne med bevidsthed, selvom mine omgivelser var anderledes end de plejer. Det gik forholdsvis godt. Jeg havde desværre valgt en underviser, der var lidt for glad for at rette på sit tøj (og sagde det som en del af undervisningen; a little clothes adjustment - it's important to look presentable) i stedet for at huske mig på mit åndedræt. Ipad'en stod ved forenden af min yogamåtte og i de liggende stillinger var det svært for mig at høre hvad han sagde og gennemskue, hvornår jeg skulle skifte side; jeg endte med at måtte løfte hovedet og åbne øjnene for at se, hvad der gik for sig. Men det ville måske også gøre sig gældende, hvis jeg prøvede en ny yogainstruktør i fitnessworld - alle instruktører har deres egen stil og godt det samme! Jeg havde lagt mig ud i vores udestue fordi der er et dejligt lys og jeg havde forestillet mig at oplevelsen af at have naturen tæt på ville give god energi; men det blæser meget i dag og det er gråt og ret koldt - så udestuen var ikke helt så vellykket som jeg havde håbet.  Jeg håber og tror at det er muligt ved gentagelse og lette justeringer at etablere en god hjemmepraksis til de dage, hvor det er bedre end at skulle ud af døren, hvor tiden ikke er der eller hvor fitnessworld kun udbyder sene timer; det har jeg oplevet giver mig alt for meget energi og efterfølgende en dårlig søvn. Næste gang vil jeg prøve en anden instruktør - og håbe på lidt bedre vejr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar