onsdag den 4. juli 2012

Mind over matter


Jeg havde en dårlig dag igår.
Jeg startede dagen med yoga og fik en skade, som gjorde, at jeg resten af dagen følte mig tung og kluntet.
Jeg havde en følelse af at miste kontrollen og at have spist for meget. Jeg var oppustet og pruttede hele tiden. Ucharmerende, jeg ved det. Og ikke bare små fise, nej. Store, langvarige prutter, der lød som et helt batteri af kanoner.
Da jeg kom hjem, var jeg frygteligt lækkersulten. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at min lækkersult som regel, er ægte sult i forklædning, så jeg snackede et par stykker groft knækbrød og en håndfuld jordbær. Det hjalp ikke en døjt. Jeg drak vand med citron for at få en følelse af at være fyldt op. Jeg ved, jeg traf de gode valg og kunne mærke, at jeg havde tråd i mig selv mentalt. Jeg gav ikke efter for det indre pres og dropped udrensningsdiæten - og det er jeg rigtig stolt af.
Men jeg ved også, at jeg er nødt til væbne mig for fremtiden. Nok varer udrensningsdiæten kun til fredag, hvorefter jeg kan re-introducere æg, fisk, mælkeprodukter - og kød; men den gode vane, der er fulgt med udrensningsdiæten (opmærksomhed ift madvaner) skal bibeholdes.
Jeg må nok også forvente, at min motivation med tiden (henover de 4 måneder, der er min initielle fokusperiode, hvor vanerne gerne skulle blive integrede i min livsstil) vil falde i perioder. Det er svært at holde motivationen aktiv hele tiden. Og det er heller ikke meningen. Hele ideen med vaner er, at man ikke behøver at fastholde motivationen; man agerer på vaner.
Men selvom vanerne bliver stærke og selvom jeg træffer gode valg, så kan jeg gøre det nemmere for mig selv, ved at sikre, at jeg også har mulighed for at træffe nemme, gode valg.
Rent madmæssigt er knækbrød min redningsplanke. Knækbrød som snack, når jeg er småsulten, som mellemmåltid; som erstatning (når alle de andre spiser kage/chips/chokolade/is og andre søde sager, der på intet tidspunkt i løbet af de 4 måneder vil være et godt valg) og som sikkerhedsbælte.
Men selvom der er mange gode knækbrød og selvom jeg bager noget, som er fabelagtigt - så kunne jeg forestille mig, at monotoniteten kan ende med at presse mig til at træffe et mindre godt valg og lukke øjnene for mit bedre vidende og spise noget, jeg godt ved, er skidt for mig.
Jeg er ikke der endnu, hvor jeg har det godt med at tillade mig selv at vælge noget, der er dårligt for mig og for min målsætning. Det håber jeg er noget, der kommer - hvor jeg er sikker på at et aktivt tilvalg af noget jeg har lyst til, selvom det ikke er godt for mig, ikke vil føles som en synd eller som om alt er tabt.
Imellemtiden skal jeg have arbejdet med at finde nogle gode løsninger, som kan bruges, når jeg er ægte lækkersulten eller som alternativ til knækbrødet i al almindelighed.
Et positivt udbytte af udrensningsdiæten er, at jeg ikke dulmer min krops signaler ved at fodre den, når den giver den mindste lyd. Jeg mærker efter; er det ægte sult; er det kedsomhed; er det tristhed; er det fordi jeg har ægløsning eller menstruation; er det fordi jeg har sovet dårligt eller fordi jeg har haft hård yogatræning de sidste mange dage og kroppen prøver at restituere sig selv?
Der er så mange muligheder, som jeg vanligvis ikke ville have overvejet - jeg ville bare have reageret på lækkersultsignalet og gjort noget ved det.
Ikke mere. Det er bedre og rarere at mærke efter og træffe de gode valg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar